A ritmikus játék felkelti hallgatónk és zenésztársaink figyelm..." />

Blog

Megjelent június 24th, 2013 | by Kolta Péter

Ötfogásos ritmusjáték

A ritmikus játék felkelti hallgatónk és zenésztársaink figyelmét. Tudatosan használva a ritmusokat érdekesebbé tehetjük játékunkat. Mindez hatalmas téma – a cikknek nem célja kimerítő, tudományos, mindenre kiterjedő értekezést adni az olvasó számára. Íme öt trükk, melyeket némi gyakorlás után bevethetünk. A hangmintákat C-moll alapra játszottam.

Áthelyezés

Játsszunk motívumokat úgy, hogy azokat néhányszor ütem 1-en kezdjük, majd eltoljuk őket egy negyeddel vagy nyolcaddal, tizenhatoddal – ahogy érezzük. A hallgató épp megszokja a monotóniát, mire dallamunk pont eltolódik időben. Jópofa játék, ráadásul kiváló szólóépítkezéshez, szólókezdéshez.

Hang-kettőzés

Válasszunk néhány (3-4-5) hangból álló, egyszerű, kézre álló motívumot. Bevethetjük újra a monotónia trükköt: néhányszor játsszuk ezt a dallamot körbe-körbe ugyanúgy, majd kettőzzük meg (pengessük meg kétszer) valamelyik hangját. Ezzel megbillen a megszokott egyensúly. Fontos, hogy tartsuk meg motívumunk ritmusát. Ha tehát ez titi-tá-titi-tá, akkor az mindig maradjon ugyanaz. Ha szinkópa, maradjon is az, bármelyik hangot kettőzzük meg.

Eltolás

Játsszunk mindig pl.1-re, majd néhány alkalom után kezdjük ugyanazt a dallamot más helyen. Itt is fontos megtartani az eredeti ritmust, akkor lesz a trükk igazán hatásos.

Bővítés

Bővítsük ki sokszor egymás után játszott dallamunkat 1 hanggal. Játsszunk például 4 hangból dallamot, majd adjunk hozzá egy ötödiket is.

Hangsúly-eltolás

Sokszor arra törekszünk, hogy minden hangunk egyenletesen, ugyanolyan dinamikával szóljon. Pedig ennek ellenkezőjével érdekes dolgokat játszhatunk. A jazzben bevett szokás, hogy egy futam hangjai más dinamikával, hangerővel szólnak. Ezzel pl. egy skálaszerű menetet érdekes ritmusjátékká varázsolhatunk. Vegyünk alapul egy c-moll skálát és helyezzük a hangsúlyt mindig máshova. A vastagon szedett hangokat a többihez képest pengessük erősebben:

Kéthangos felosztás: c-d-esz-f-g-asz-bé-c
Háromhangos felosztás: c-d-esz-f-g-asz-bé-c
Négy-három felosztás: c-d-esz-f-g-asz-bé-c -d-esz-f-g-asz-bé

A hangmintában szándékosan csak nyolcadokat játszom, nem feltétlenül a fenti felosztásban, hanem éppen ahogy akkor gondoltam, sokszor c-melodikus mollban.

Érdemes Scott Henderson Melodic Phrasing című oktatóvideóját megnézni. Scott a videón eljátssza a Jingle Bells című dal ritmusát. Ez olyannyira jellegzetes, hogy dallamhangok nélkül is elsőre felismeri nem csak zenész, hanem szerintem bárki, aki valaha hallotta. A ritmus tehát erősíti játékunkat.

Fentiek gyakorlásához nem is feltétlenül kell hangszer: az utcán sétálva saját tempónkra fejben is gyakorolhatjuk a ritmusokat. Indiában két zenész kiválóan elbeszélget sétálva vagy buszon utazva úgy, hogy közben csak ritmusokat kántálnak, mondanak egymásnak, egymásra reagálva.

Jó ötlet továbbá ritmikus füllel zenét hallgatni. Aki teheti, hallgassa meg Ari Hoenig dobos Time Travels című lemezét. Csak dobot hallunk, amivel Ari eljátszik 21 dalt (többnyire jazz sztenderdeket) úgy, hogy a hallgatónak nincs hiányérzete, tehát nem az marad meg bennünk, hogy a zenekar többi tagja nem ment el a stúdiófelvételre. Wes Montgomery gitárjátéka pedig önmagában felér egy dobszólóval, annyi ritmus van benne.

Hálás feladat leírni szólók ritmusát, és ugyanarra a ritmusra megírni egy saját szólót. Teljesen új dimenziók nyílnak meg. Egy szó, mint száz, érdemes nyitni a ritmusok felé, egészen biztosan gazdagítja játékunkat.

Tags: ,


About the Author



Lap tetejére ↑