Blog

Megjelent május 13, 2013 | Nánási Péter

Miként alakul a stílusod

Talán nincs még egy olyan hangszer mint a gitár, ami ennyire igazodik a játékmódodhoz úgy, hogy ez az igazodás nem a tanult szabályokból, hanem a saját személyiségedből fakad. Rendben, ez még elsőre egy kicsit ködös. Mire is gondolok?

Amikor elkezdtél gitározni, biztos volt aki segített abban, hogy milyen ujjrenddel fogd le az akkordokat (az e-mollt rendszeresen fordítva fogja szinte mindenki például, és ez még csak az első lépések egyike), vagy hogy használd a kisujjad is, azért van ott. De sorolhatnám azokat a hibákat amibe egy kezdő gitáros beleszalad. Ez az írás azonban nem erről szól.

Sokszor belefutok tanítványaim játéka közben abba, hogy azon gondolkodom, szóljak-e egy-egy bizonyos hibáért, vagy hagyjam berögzülni, mint egyéni játékelemet. Ez egy fogós kérdés. Csak egy példa a százból: Néha találkozom olyan gitárossal aki hüvelykujjal fogja a basszust, nem használ barrét csak ritkán. Hiba? Én nem így játszom, de nem mondanám rá, hogy az. Pat Metheny, John Frusciante, meg egy csomó blues arc fogja így néha az akkordokat, még egy Satriani dalban is van ilyen. Ugyanakkor sok gitártanár valószínűleg azonnal szólna, hogy ezt ne játszd így. Én azzal szoktam ezt áthidalni, hogy elmondom, a gitárosok 90 %-a nem használja ezt a módszert, többek között én sem, de ha szeretnéd használni akkor nyugodtan, mert működik. A gitározás tele van ilyen, és ehhez hasonló megoldásokkal, nem kifejezetten lehet pontos, körülhatárolható szabályrendszert alkalmazni, és ez hatalmas teret ad arra, hogy megtaláld magad a hangszeren. Arra szeretnék kilyukadni, hogy ha elég időt eltöltesz a gitárral, akkor kialakul egy saját szabályrendszered, saját megoldásokkal, technikával, saját csak rád jellemző elképzeléssel arról, mi is pontosan a gitár, mi is pontosan a gitározás. Meggyőződésem, hogy minden gitáros fejében más hangszer van, Slash gitározása más, mint B.B. King-é, van egy közös platform, de ez csak egy eszköz arra, hogy kifejezzék saját magukat, azt, mit tanultak meg a hangszerről. Ezért fontos az, hogy sok időt tölts a gitározással. Ritkán lehet igazán jó, kezdő (1-2 éve játszó) gitárost látni, a technika adott dalokban elsajátítható ennyi idő alatt, de az, hogy kialakuljon az egyéni megoldások sokszínű és pontos tárháza, ahhoz nem elég 2 év. Legalábbis ezt gondolom.

Miként alakul a stílusod

Ez az egyik tényező ami egy gitáros stílusát befolyásolja, a másik, sokkal mélyebben gyökerező, megfoghatatlan dolog pedig a frazírok, vibrátók, nyújtások tárháza, a hang megformálása, a pengetés, ezek az apró nüanszok a játékodban amik megadják az ízét a gitározásodnak. Azt gondolom, hogy ezeket az elemeket nem szabad tanítani, nem kifejezetten lehet tanulni, ne is engedd, ugyanis ez vagy te. Ez leszel te a gitáron, ha hagyod ösztönösen kialakulni akkor egyéni lesz játékod, ha meg megtanulod a Steve Vai frazírokat és azt hagyod beépülni akkor meg úgy fogsz szólni, mint egy ezredik Steve Vai epigon. Ezért fontos az, hogy sokféle zenét hallgass, sok gitáros hangképe legyen a fejedben, hogy ebből az erdőből az idegrendszered azt válassza ki ösztönösen, amelyik a leginkább jellemző rád. (Nem születünk egy lakatlan szigeten ahol nem érnek hatások.) Joe Bonamassa a pályája elején rendszeresen megkapta, hogy ő egy Eric Johnson epigon, de ma már ezek a felhangok elültek, ritkán lehet már ezeket az ízeket hallani a játékában. Elengedte ezeket a beidegződéseket, és inkább arra fókuszál már, hogy saját magát kommunikálja a hangszeren, nincs már szüksége arra, hogy egy-egy pillanatra azt érezzük, Eric Johnson van a színpadon.

A gitározás (ugyanúgy mint minden hangszer vagy igazából bármilyen tevékenység) azért is egy életen keresztül tartó tanulás, mert egy idő után elkezded szeretni a saját megoldásaidat, és elkezded akár tudat alatt azt kutatni, hogyan tudsz ennek a dolognak a mélyére ásni, hogyan tudsz saját magadról tanulni valamit azon keresztül, amiket hallasz a saját frázisaidban. Bizony ez a kulcs: ez az egész végül is az önismeretről, és ezen keresztül az élet megismeréséről szól, ezért ekkora kaland. Ez visszahat a játékodra, mert így formálod a stílusod. Mint egy szobor készítése, amiben egyre több részletet dolgozol ki, egyre részletesebben. Nos, a szobor mindig fix egy életen keresztül, ezért egy idő után a kész szobrot alakítod, ha szerencséd van, akkor egyre kisebb részletekbe belemenve.

Miként alakul a stílusod

Egy idő után már jobbára magadat tanítod, persze hatások érnek, de már nem mondja meg senki, hogyan gitározz, mert már nem vagy ilyen szinten befolyásolható. (Már megvan, hogy hol van a szobor keze, nem tudod már átrakni máshova a gránit tömbbön.) Ezért van az, hogy bizonyos iskolákba már nem vesznek fel egy kor fölött, már nem vagy alakítható, ugyanis ezt magadnak kell megtenned. A stílus alakulhat magától is, illetve tudatosan is formálhatod, ez persze igényel némi intelligens hozzáállást, illetve egy képet, amit arról alkottál, mi is a saját gitározásod (művészeted). Jimi Hendrix valószínűleg nem állt túlságosan szofisztikáltan a saját gitározásához, Bartókról viszont konkrétan tudjuk, hogy a Kossuth szimfónia megírása után azt mondta reggeli közben az anyukájának: “Édesanyám, rúgja meg az egészet a kánya, én nem ezt szeretném csinálni, nem tetszik a saját művem, inkább kitalálok valami mást és megreformálom a zeneszerzést, legyen már kedves sütni még egy tükörtojást, mert nem laktam jól.” Aztán mindketten így is tettek. A lényeg annyi, hogy sok időt tölts a zenéléssel, akkor óhatatlan, hogy kialakul egyfajta csak rád jellemző szabályrendszer (nevezzük stílusnak), ami csak a tiéd, amit egy idő után már nem akarsz elhagyni.

Azt szokták mondani, egy blues gitáros 35 éves kora előtt még nincs kész. Ez egy részigazság (Jimi Hendrix például nem érte meg ezt a kort), de van abban valami, hogy kell egy bizonyos tapasztalat ahhoz, hogy értsd mit játszol, mit kommunikálsz kifelé. Azt gondolom, hogy ez egy életen keresztül kaland, néha sajnálom, hogy az emberi élet keretei kevesek ahhoz, hogy igazán mélyen megtanuld a hangszert. Egyszer Eric Clapton nyilatkozta azt, hogy a keze már nem olyan, mint régen, nem tud feltétlenül azzal a technikával játszani, mint 20 éve. Ez is egy jelentős erő, az öregedés nagyban befolyásolja a játékod (ok, még nem most), de érdemes ezt a két videót egymás után megnézni, a Sultans of Swing szólója régen és most Mark Knopfler előadásában. Én dobtam egy hátast a különbségtől. Mindkettő zseniális, és mindkettőben 3 másodperc alatt felismerhető Knopfler, de mégis brutálisan különbözik a két előadásmód egymástól. Most nézem én is megint, döbbenet. Sajnálom, hogy a 30 évvel ezelőtti Knopflert már nem fogom hallani, de tudjátok mit: a mostani is jó lesz nagyon, idén nyáron meg is nézem. :) (Ez nem a reklám helye.)

http://www.youtube.com/watch-első videó

http://www.youtube.com/watch-második videó

Annyit akarok ezzel mondani, hogy sok dolog befolyásolja mi az amit ki tudsz hozni a hangszerből, és az egyik bizony az időtényező, úgyhogy tessék menni gyakorolni, mert nem élsz örökké. :)

Címkék: , ,




Back to Top ↑
  • Kövess minket a Facebook-on!

  • Blog

    • Tippek Gitárosoknak 2. rész

      1. Húrok Az az általános nézet gitáros körökben, hogy a vastagabb készletek jobban szólnak. Ezért aztán mindenki azt a húrkészletet próbálja ...

    • Tippek Gitárosoknak 1. rész

      1. Ne ragadj bele a hangszeredbe! Ha egymás mellé teszel két egymást követő szériaszámú Fender Stratocastert, azt fogod tapasztalni, hogy nem ...

    • Hogyan fejlődj: Gondolatok a gyakorlásról

      "Az a zenész aki gyakorol, hátba támadja a kollégáit." Ismeretlen eredetű magyar közmondás a budapesti éjszakából Azt látom, hogy a hivatásos zenész ...

    • Gitárhősök III.

      John Petrucci John Petrucci az én generációm gitárosa. 16 voltam amikor először hallottam a játékát, aztán nagyjából 17 éves koromig nem ...

  • Online gitároktatás
    Online gitároktatás
  • Hírek

    • Lukács Peta – megérkezett az első videoklip

      Már látható a YouTube-on Lukács Peta első videoklipje, melyet a 90s Nights című dalhoz forgattak. A dalválasztás nem véletlen, a ...

    • D'Addario NYXL gitárhúrok

      A D’Addario bemutatja a legerősebb és legellenállóbb elektromos gitárhúrt, melyet valaha is készítettek. A NYXL húrok elődjeiknél a szakadás tekintetében ...

    • Tervezd meg a saját Fender gitárodat

      Az amerikai Fender cég bejelentette az AMERICAN DESIGN EXPERIENCE elnevezésű sorozatot, ami lényegében annyit jelent, hogy a Fender.com oldalon egy ...

    • Brian Setzer hangszedő

      Brian Setzer és a Thomas V. Jones vállalat húsz év együttműködésének eredménye a Brian Setzer Signature Pickup, ami bizonyára elnyeri ...

    • VOX újdonság - Soundbox mini erősítő

      Bemutatták a Soundbox Mini -t a 2014-es NAMM Show-n. Mi is ez az uzsonnástáskára emlékeztető színes „kütyü”? Tulajdonképpen egy hordozható ...