Blog

Megjelent október 29, 2013 | Nánási Péter

Hogyan fejlődj: Gondolatok a gyakorlásról

“Az a zenész aki gyakorol, hátba támadja a kollégáit.”
Ismeretlen eredetű magyar közmondás a budapesti éjszakából

Azt látom, hogy a hivatásos zenész ismerőseim jórésze egyáltalán nem gyakorol, és talán 2 kezemen meg tudnám számolni hány olyan zenészt ismerek, aki szisztematikusan és rendszeresen teszi ezt a szó hagyományos értelmében véve az iskolai évek után is. (A próba és a koncert nem számít.) Egyszer a néhai Jávor Vili bácsi mondta, hogy egyáltalán nem gyakorol, abból él amit fiatal korában megtanult. Ez a jelenség sokaknál általános, pedig mindannyian ismerjük a mondást a jó papról, meg hogy mit csinál a haláláig.

Épp ezért ha gyakorolsz előnyben vagy, a kedvenc gitárosaid is ezt teszik napi szinten: Pat Metheny is, John Petrucci is (nem is csinál mást), Joe Bonamassa is, és nyomot hagy az életműben amikor Clapton vagy Slash évekig nem veszi elő otthon a hangszert.

Hajlamos vagy elfeledni, de az adottság nem elég, illetve meggyőződésem, hogy tehetséges emberrel Dunát lehetne rekeszteni, a sikerhez, illetve az önmegvalósításhoz ez önmagában édeskevés. Aki azt gondolja, hogy a tehetsége majd elviszi a sorsát a hátán nagyon téved. Rengeteg olyan kiöregedett, megkeseredett emberrel beszéltem, akik dölyfösen védték egykori énjüket, a külvilágot (Magyarországot, Istent, a kémia tanárnénit, stb) okolva sikertelenségük miatt. Természetesen vannak kisiklott sorsok, de a munka fontosságáról soha nem szabad elfelejtkezni. Gyakorló tanárként évek óta látom, hogy a gitárt markolászó emberek nagy többsége egyformán tehetséges és az, hogy kiből lesz sztár az X-Faktorban nem ettől függ. (Bocs, ezt nem tudtam kihagyni.)

A viccet félretéve, a mondat úgy fejeződött volna be, hogy az emberek nagy többsége alapvetően tehetséges és, hogy kiből lesz aktív zenész nagyrészt nem ettől függ. Ahhoz, hogy zenész legyél az a fajta elhivatottság, illetve érzelmi töltet kell, ami minden este leültet a hangszer mellé. Slash többször nyilatkozta azt, hogy a pályája elején évekig napi 8-10 órát gyakorolt. Ez egyébként hallható a játékán, a személyiségéből fakadó egyéni motívumok sokasága ezért tudott kialakulni nála.

A 3 perces hírnév természetéből fogva múlandó (nincs mögötte semmi), a magabiztos tudás viszont predesztinál arra, hogy helytállj az évek során. Sokszor eszembe jut Babits közhellyé vált mondata, amely szerint 1 jó verset mindenki tud írni. (Szeretem a közhelyeket.) Mert így van, tudsz művészi teljesítményt létrehozni, de ha nem vagy felkészült akkor legközelebb ha mondani akarsz valami fontosat csak magadat fogod ismételni, mert csak egy utat ismersz az önkifejezésre. Ez a fiatal “zseni” jelenség: sokan büszkék arra, hogy nem tanultak soha semmit, mégis milyen jó zenéket készítenek. Ez egy részigazság, az, aki nem hajlandó megtanulni a szakmát, soha nem lesz arra képes megújulni, bármi mást mondani az 50 szavas szókincsén kívül. A Sex Pistols az első lemezével arcon csap, primitívségében zseniális, de ha valakitől 18 lemezen keresztül kellene 3 akkordos punkot hallgatnom, akkor azért megfogalmazódna bennem, hogy srácok nem tudtok valami mást is? (A Pistols-nak 1, vagy 2 teljesértékű albuma volt 40 év alatt) Ne értsetek félre, nem a stílussal van problémám, hanem a nyitottság hiányával. Biztos ismerős az a jelenség amikor valaki nagyon nagy slágert ír, aztán a következő dala pont ugyanolyan, mint az előző. Vagy máshonnan merítve: A Másnaposok 2 pontosan ugyanaz a film volt, mint az első rész. A készítők vagy nem mertek, vagy nem tudtak újat készíteni. Volt egy jó ötlet eredetileg, amit tökéletesen infláltak azzal, hogy megcsinálták még egyszer.

Gyakorolni nem munka a szó eredeti értelmében véve, hanem játék. Nem beszélve arról, hogy ha gyakorolsz, kialakítasz egy intim viszonyt a hangszereddel, így válik az a legjobb barátoddá, egy olyan eszközzé akire számíthatsz. A rendszeres gyakorlás során kialakulnak apró lépcsőfokok amiket meglépsz, fejlődsz lépésről lépésre, apró feladatok sokaságát megoldva, meglépve. A gyakorlás pszichológiája nagyban hasonlít különböző számítógépes játékok mesterséges fejlődési rendszereire.

– Apaaaa, már hard fokozaton nyomom az íszidíszit a Guitar Hero-ban!!!
– Jóvan fiam egyed meg a levest vagy kapol egy pofont.

Vagy:

– Apaaa, 70-es szintű Elf varázsló, bűvész, absztrakt hamburgersütő karakterem van a World of Warcraft-ban!
– Jóvan fiam egyed meg a csirkét mielőtt megint lemászik a tányérodról.

Ismerős? Szóval ezért lehet mindkettőre rákattanni rendesen. (Úgy értem a gyakorlásra és a számítógépes játékokra, nem a Guitar Hero-ra és a WoW-ra. ) :)

A másik kérdés a türelmetlenség. Vannak olyan motívumok amelyek lejátszására még nem vagy képes, talán évekig kell addig gyakorolnod amíg megfelelően (ez is fontos, a maszatos tekerésnek amit sokszor látok nem sok élvezeti értéke van, persze jól jöhet csajozásnál) el tudod játszani az adott frázist. Szerinted Steve Vai-nak egyből ment minden? Nem. Steve Vai többet gyakorol, mint te, én és bárki az ismerőseid közül együttvéve. És ezt 30 éve.

Ez a videó pont idekapcsolódik, Pisti bácsi megmondja hogy gyakorolj, és igaza van. István nem magyarul beszél, neked kell angolul érteni:

Tegnap az egyik 8 éves tanítványom nyaggatott, hogy tanuljuk meg a metalikát, (ez általában a Nothing else matters intrója) több perces vita alakult ki, nehezen tudtam neki megmagyarázni érvekkel, hogy fogadja el, nincs még készen erre, és adjon nekem egy-két évet amikor visszatérünk rá. Nem vagyok benne biztos, hogy én nyertem. A kulcs olyan egyszerű fogalmakban van, mint a folytonosság. Minden nap valamennyit. Ha ez a valamennyi 4-5-6 óra évekig, akkor mindent megtanulhatsz amit valaha eljátszottak. (Persze művészileg lehet az még teljesen értékelhetetlen előadás.) De sokkal kevesebb is elég a fejlődéshez.

A legjobb kitalálni magadnak egy stratégiát, egy tervet esetleg játszva a metronómmal, kitapasztalva egy bizonyos frázist milyen gyorsan tudsz eljátszani, aztán tudatosan törekedni arra, hogy ezt a sebességet emeld. Nagyon fontos, hogy addig ne lépj amíg nem tökéletes a frázis az adott sebességen. Ha valamit el tudsz játszani 104 bpm-en tökéletesen, és 110-en kis hibával, vagy egyenetlenséggel (legyél magaddal kritikus) akkor azt a frázist 104-en tudod eljátszani, addig ne emelj 110 fölé amíg nem megy tökéletesen ott is.

Fontos, hogy olyan dolgokat gyakorolj amiket nem tudsz. Tehát ne azokat a frázisokat játszd fel alá amik mennek, hanem amiket a legjobban utálsz, akkor fogsz fejlődni. Sokszor megkapom azt is a tanítványaimtól, hogy: “Ne játszuk mán ezt, mer túl nehéz.” Ilyenkor gondolatok egész serege cikázik át az agyamon de megállok és türelmesen ennyit mondok: Hogy akarsz fejlődni, ha olyan dolgokat játszol amik könnyen mennek?

A fejlődésnek az a kulcsa, hogy leküzdesz olyan akadályokat, mint például alapfokon a veszedelmes F-dúr akkord azzal a borzalmas barre fogással. Szóval, ha nagyon tudod az a-moll arpeggiót akkor azt tartsd meg a lányoknak a koncerten, otthon meg találj valami más feladatot.

Címkék: ,




Back to Top ↑
  • Kövess minket a Facebook-on!

  • Blog

    • Tippek Gitárosoknak 2. rész

      1. Húrok Az az általános nézet gitáros körökben, hogy a vastagabb készletek jobban szólnak. Ezért aztán mindenki azt a húrkészletet próbálja ...

    • Tippek Gitárosoknak 1. rész

      1. Ne ragadj bele a hangszeredbe! Ha egymás mellé teszel két egymást követő szériaszámú Fender Stratocastert, azt fogod tapasztalni, hogy nem ...

    • Hogyan fejlődj: Gondolatok a gyakorlásról

      "Az a zenész aki gyakorol, hátba támadja a kollégáit." Ismeretlen eredetű magyar közmondás a budapesti éjszakából Azt látom, hogy a hivatásos zenész ...

    • Gitárhősök III.

      John Petrucci John Petrucci az én generációm gitárosa. 16 voltam amikor először hallottam a játékát, aztán nagyjából 17 éves koromig nem ...

  • Online gitároktatás
    Online gitároktatás
  • Hírek

    • Lukács Peta – megérkezett az első videoklip

      Már látható a YouTube-on Lukács Peta első videoklipje, melyet a 90s Nights című dalhoz forgattak. A dalválasztás nem véletlen, a ...

    • D'Addario NYXL gitárhúrok

      A D’Addario bemutatja a legerősebb és legellenállóbb elektromos gitárhúrt, melyet valaha is készítettek. A NYXL húrok elődjeiknél a szakadás tekintetében ...

    • Tervezd meg a saját Fender gitárodat

      Az amerikai Fender cég bejelentette az AMERICAN DESIGN EXPERIENCE elnevezésű sorozatot, ami lényegében annyit jelent, hogy a Fender.com oldalon egy ...

    • Brian Setzer hangszedő

      Brian Setzer és a Thomas V. Jones vállalat húsz év együttműködésének eredménye a Brian Setzer Signature Pickup, ami bizonyára elnyeri ...

    • VOX újdonság - Soundbox mini erősítő

      Bemutatták a Soundbox Mini -t a 2014-es NAMM Show-n. Mi is ez az uzsonnástáskára emlékeztető színes „kütyü”? Tulajdonképpen egy hordozható ...