Blog Guitar Rig szoftver

Megjelent október 31, 2012 | Nánási Péter

Gitáros szoftverek

A szoftveresen szimulált erősítő ötletének megvalósítása először a 90-es évek közepén merült fel a Pro-Tools fejlesztőiben akik megbíztak néhány ügyes programozót, hogy fejlesszenek a stúdiószoftverükbe olyan alkalmazást amellyel real-time tudnak gitározni, a hangot rögzíteni, majd a felvett hangot akár utólag (!) manipulálni. Ez ma már természetes de szűk 20 évvel ezelőtt az audio interfész nem volt mindennapos dolog a zenészek háztartásában, néhány rendszer volt kifejlesztve professzionális célokra. A dolog forradalmi ötletnek tűnt, és az is volt tekintve, hogy elindított egy olyan lavinát aminek hatására ma akár a telefonunkon is futhat erősítő modellező program. (Fut is.)

A szoftver megjelent és az Amp Farm fantázianevet kapta. Hatalmas siker lett, mondhatni legenda és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Pro Tools rendszer a vezető recording program lett a zeneiparban. Én valamikor 10 évvel ezelőtt próbáltam az Amp Farm szoftvert, (ez közvetlenül azelőtt az időszak előtt volt amikor az első Guitar Rig alkalmzás berobbant a köztudatba) és emlékszem teljesen magával ragadott maga a tény, hogy a gitárom egy számítógépbe csatlakozik és a monitoron tudom állítani a paramétereket. Ez ma természetes, de ne felejtsük el, hogy eddig a pontig az egyetlen alternatíva a gitárhang előállítására az volt, ha bedugtad a hangszered egy erősítőbe és feltekerted a potikat. Ha egy 100 wattos Marshall hangját akartad hallani kihajtva, akkor venned kellett egyet és ki kellett csavarni ameddig bírtad. A másik érdekes élmény a szoftver hangja volt. A mai napig emlékszem a hangjára, mivel nagyon tiszta volt, nagyon részletgazdag, és kiábrándítóan digitális. A tiszta gitárhangok gyönyörűen szóltak vele, (azt azért hozzáteszem, hogy egy stúdióban ültem és a láncban ott figyelt még egy-két Lexicon is) viszont a torzított hangok bár zenei szövetben működtek, magukban hallva őket hagytak maguk után valami fájó hiányérzetet. Ezt a jelenséget a szakzsargonban ma úgy hívjuk, hogy a kütyünek digitális, műanyag, színezett, stb hangja van.

Ha bárkinek ismerős az Amp Farm név az nem véletlen. A plug-in fejlesztői ugyanis gondoltak egyet látva a szoftver sikerét, és létrehozták saját cégüket Line 6 néven. Ugye, hogy így már összeáll a kép? Az ötlet az volt, hogy fejlesszenek olyan erősítőt amiben az Amp Farm szoftver fut. Ezeknek a minőségét nem tisztem megítélni (mindenki döntse el maga szereti-e őket) viszont az tény, hogy ez a lépés volt az, ami által megjelentek a digitális erősítők. Az eseménynek rengeteg pozitív és negatív vetülete volt és van azóta is, elég a zenészek között zajló digitális-analóg vitára gondolnunk, vagy akár arra, hogy a gitáros létének szerves része lett az, hogy hazamegy és bekapcsolja a számítógépet pusztán azért mert gyakorolni szeretne a hangszeren.

Ahogy a számítógép egyre terjedt, úgy szép lassan bekúszott a köztudatba a szoftveres modellezés is. Talán nem merész kijelenteni, hogy 2 vezető szoftver van (Számtalan nagyon jó, a piac kisebb szeletét birtokló program mellett.): Az Amplitube és a Guitar Rig. Mindkettő az elsők között megjelent, talán ezért nem véletlen, hogy ma ők a vezetők. Én az Amplitube 1-et próbáltam először a gépemen és emlékszem, hogy nagyon nem tetszett, nem tudtak rendes gitárhangot produkálni benne. Néhány hónappal később találkoztam a Guitar Rig 2-vel (ma Guitar Rig 5-nél tartunk), és teljesen beleszerettem abba a szabadságba és intelligensen felépített gondolkodásmódba amit képviselt. Aztán hamar megjelent az Ampiltube 2-es, ami nagyot fejlődött az első verzió után és hosszú időre felköltözött az én gépemre is. A két szoftver versenyében lehet azt mondani, hogy az IK Multimedia által forgalmazott Amplitube vezet, az utóbbi egy-két évben számos olyan platformon jelentek meg, ahol a Guitar Rig nem is próbálkozik. Az Amplitube jelent meg először iPhone alkalmazásként és ezután természetesen Android alapú készülékeken is. Rengeteg, specializált változatban jelenik meg a program kiegészítő csomagokkal, készítettek Jimi Hendrix által használt erősítőkből válogatást, volt Fender csomagjuk, vagy a legújabb a Slash nevével fémjelzett verzió ami már tabletekre és telefonokra íródott. És itt jön be a képbe az egyszerűsítés és a marketing. Nem látszik ugyanis feltétlenül minden termékükben a fejlődés, vagy az, hogy törekedne a cég arra, hogy minden produktum részletgazdagabb, előremutatóbb gitárhangot hozzon létre mint az elődje. (Láttuk már ezt a jelenséget amikor 15 éve mindent elárasztottak az olcsó digitális padlóeffektek.) Bár a fejlődés tetten érhető ha kellő távlatot szemlélünk, de ez nem igaz minden egyes lépcsőfokra. Példaként az új Slash Amplitube szoftver trailerét ajánlom amin személy szerint meglepődtem, mert ez inkább játék, mint komolyan vehető eszköz:

Ez a jelenség a piac felhígulása ami persze nem feltétlenül baj mivel így több fiatal potenciális gitároshoz lehet eljutni akiknek talán ez lesz az első közvetlen élményük az elektromos gitárhanggal. (Az enyém egy 4 csatornás Vermona erősítő volt Videoton hangfalakkal és egy Jolana Galaxis gitárral. Jó hangos volt.)

Mára rengeteg hasonló szoftver jelent meg, köztük nagyon sok használható van, de ami fura az az, hogy nem feltétlenül a nagy cégek sok-sok dollárért fejlesztett programjai szólnak a legjobban, néha az egy-két ember által összerakott 1-es és 0-ás tenger jobb hangot produkál.

Néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  • Kuassa (Kis cég, egyszerű mint a faék, nagy hang): Videó >>
  • Guitar Rig 5 (Nagy cég, bonyolult mint a nők, nagy hang): Videó I. >>,  Videó II. >>
  • Amplitube 3: Videó >>
  • Revalver 3 (A Peavey önálló fejlesztésű programja, meglepő módon az egyik legjobb ilyen jellegű szoftver.): Videó >>
  • Amp Rack (A Cubase saját fejlesztésű programja): Videó >>
  • Poulin: Videó >>
  • Waves GTR 3: Videó >>

Címkék: ,




Back to Top ↑